Esmé van den Boom nieuwe huisdichter RUG
Esmé van den Boom (23) is de nieuwe huisdichter van de Rijksuniversiteit Groningen. De masterstudent Writing, Editing and Mediating imponeerde de jury met haar “intieme, ingetogen gedichten” die ritmisch en taalkundig sterk zijn en verrassend mooie beelden bevatten. Zij is de zeventiende huisdichter van de RUG en volgt Philip Rozema op.
In het winnende gedicht ‘Outline: Collecties’ schrijft Esmé van den Boom over de vernieuwde universiteitsbibliotheek en over de vraag hoe studenten in het digitale tijdperk kennis verwerven en hun identiteit bij elkaar moeten sprokkelen. De nieuwe huisdichter wil studenten met haar gedichten uitdagen tot een andere manier kijken en denken. “Poëzie moet vertellen hoe het echt voelt om een mens te zijn, zeker nu je online vooral de twee dimensies van een zo gunstig mogelijke profielfoto projecteert.”
Esmé van den Boom is al enkele jaren literair actief, als dichter en als singer-songwriter onder de artiestennaam ‘Mees’. Zo stond zij onder andere op het festival Dichters in de Prinsentuin en werkte ze mee aan het project Poetsvrouwen van de Poëziemarathon 2016. Zij was voorzitter van Literair Dispuut Flanor en redactielid van de Poëziemarathon en is studentlid van de Commissie Gastschrijverschap van de RUG.
De jury, bestaand uit Sanne Parlevliet (voorzitter), Marleen Nagtegaal, Ronald Ohlsen en Philip Rozema, heeft er het volste vertrouwen in dat het werk van de nieuwe huisdichter studenten zal aanspreken en dat ze zal slagen in haar missie: lezers een ander kijken bieden op de universiteit, het studentenleven en vooral het leven zelf.
Esmé van den Boom heeft maandag 5 september haar debuut als huisdichter tijdens de opening van het Academisch Jaar in de Martini Kerk. Het komend collegejaar schrijft ze gedichten voor de website van de RUG en treedt ze op bij talrijke evenementen.
Laatst gewijzigd: | 12 maart 2020 21:41 |
Meer nieuws
-
30 januari 2025
RUG-onderzoek naar extremisme in IJsselland
Hoewel extremisme in IJsselland een beperkt fenomeen is, moet het vanwege het dynamische en veelzijdige karakter en recente maatschappelijke ontwikkelingen serieus worden genomen door bestuurders en professionals. Dat concludeert een...
-
28 januari 2025
Online èn offline spelen belangrijk voor de ontwikkeling van digitale geletterdheid bij kinderen
Kinderen tussen de 8 en 12 jaar kunnen het best spelenderwijs hun digitale geletterdheid ontwikkelen. Dat kan zowel offline als online gebeuren. Digitale media-activiteiten van kinderen, zoals het bekijken van onlinevideo’s of gamen, lijken op...
-
28 januari 2025
Artistieke ambassadeurs: het maken van kunst als onderzoeksmethode
Schilderen, schrijven, theater maken – het zijn geen activiteiten waar je als eerste aan denkt bij wetenschappelijk onderzoek. Toch is dit mogelijk aan de Rijksuniversiteit Groningen.