Teacher-student relationships during the first year of secondary education. Exploring of change and link with motivation outcomes in The Netherlands and Indonesia
Promotie: dhr. R. Maulana, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: Teacher-student relationships during the first year of secondary education. Exploring of change and link with motivation outcomes in The Netherlands and Indonesia
Promotor(s): prof.dr. R.J. Bosker
Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Docent-studentrelaties in Nederland en Indonesië vergeleken
Promovendus Ridwan Maulana onderzocht de ontwikkeling en kwaliteit van docent-studentrelaties in het eerste jaar van de middelbare school in Nederland en Indonesië. Dat docent-studentrelaties (DSRs) de leerresultaten van studenten kunnen beïnvloeden is bekend, maar we weten echter nog maar weinig over hoe DSRs zich gedurende het schooljaar ontwikkelen en hoe een dergelijke ontwikkeling de leerprestaties beïnvloeden. Om dit te onderzoeken vergeleek Maulana gegevens uit Nederland en Indonesië.
Zowel Nederlandse als Indonesische docenten zien zichzelf in een positiever licht met betrekking tot DSRs dan studenten. Echter, waar de kwaliteit van Nederlandse DSRs afnemen in de loop van het schooljaar, neemt dat voor de Indonesische DSRs juist toe. Maulana vond ook verschillen met betrekking tot motivatie. Scores op indicatoren voor lage motivatie nemen toe en scores op indicatoren voor hoge motivatie nemen af, met een sterkere afname in Nederland dan in Indonesië. Het soort onderwijs, het geslacht van de docent en het gegeven vak zijn belangrijke determinanten voor DSRs en motivatie. DSRs zijn belangrijk voor de motivatie van leerlingen, onafhankelijk van de culturele context. Slechte DSRs zorgen voor een lage motivatie. Het handhaven van de kwaliteit van DSRs zou daarom een prioriteit moeten zijn op scholen, concludeert Maulana.
Ridwan Maulana (Indonesië, 1980) studeerde onderwijskunde aan de RUG en deed zijn promotieonderzoek bij het Groninger Instituut voor Onderzoek van Onderwijs. Het werd gefinancierd via de Rosalind Franklin Fellowship van zijn copromotor dr. Marie-Christine Opdenakker. Maulana gaat verder als postdoc bij het UOCG, Universitair Onderwijs Centrum Groningen.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 00:59 |
Meer nieuws
-
26 november 2024
De angst om te eten
Renate Neimeijer doet onderzoek naar eetstoornissen bij kinderen en jongeren. Haar lopende onderzoek richt zich op de vermijdende en restrictieve voedselinname stoornis ARFID.
-
05 november 2024
Hebben ouders invloed op de roze of grijze bril van hun kinderen?
Hoe ontstaat een positieve blik eigenlijk? In hoeverre is opvoeding hierbij van belang? En welke rol speelt optimisme eigenlijk in het dagelijks leven van ouders en kinderen? Charlotte Vrijen probeert een antwoord te vinden op deze vragen. Ze doet...
-
10 september 2024
Steeds weer de verkeerde
Julie Karsten onderzoekt hoe ervaringen met seksueel grensoverschrijdend gedrag de online partnerkeuze van jongeren beïnvloeden. Ze richt zich vooral op de vraag of mensen die eerder ‘dader’ of ‘slachtoffer’ zijn geweest elkaar opzoeken. Door deze...