Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Over de maakbaarheid van de chirurg

17 januari 2012

Oratie: dhr. prof.dr. J.P.E.N. Pierie, 16.15 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Titel: Over de maakbaarheid van de chirurg

Leeropdracht: Medisch onderwijs, i.h.b. endoscopische chirurgie

Faculteit: Medische Wetenschappen

Prof.dr. Jean-Pierre Pierie bespreekt in zijn oratie de opleiding van de endoscopisch chirurg. De endoscopisch chirurg is maakbaar, concludeert de hoogleraar, mits hij of zij de juiste stereotactische eigenschappen en de juiste attitude bezit.

Onderzoek door de Inspectie van de Gezondheidszorg in alle Nederlandse ziekenhuizen heeft aangetoond dat er een sterke maatschappelijke behoefte is aan een gestructureerde opleiding voor de endoscopische chirurgie. Endoscopische chirurgie stelt heel specifieke eisen aan de techniek en de daarbij behorende motorische en stereotactische vaardigheden van de operateur. De te doorlopen procedure vereist ook een ander ‘risicodenken’, dus een andere ‘mind set’ van de operateur en het team, in vergelijking met de klassieke ‘open’ chirurgie.

Het belangrijkste onderdeel van de leeropdracht van hoogleraar Pierie is de ontwikkeling van een leergang ‘Endoscopische chirurgie’. Daartoe zullen eindtermen worden geformuleerd. De verschillende onderdelen, stappen en resultaten van deze leergang worden getoetst en geanalyseerd. Door middel van wetenschappelijk onderzoek zullen de langere termijneffecten en het rendement van de leergang in kaart worden gebracht.

In deze leergang zullen geschikte kandidaten worden geselecteerd op basis van stereotactische vaardigheden en persoonlijke kenmerken zoals een zekere mate van onverstoorbaarheid en precisie, de ‘homo endo-chirurgus’. Verder is de juiste professionele attitude van belang. Het gaat dus om deels maakbare en deels minder maakbare factoren. Aan het einde van de leergang ‘Endoscopische chirurgie’, die bestaat uit verschillende stappen waaronder simulatieoperaties, zullen de kandidaten een objectieve, reproduceerbare meesterproef moeten afleggen.

De leergang kan worden ingepast in een effectievere opleiding tot chirurg van twee algemene jaren en drie of vier differentiatie- of verdiepingsjaren, vanuit een regionale opleidingsgedachte. Deze indeling zou goed passen in de huidige herschikking van taken van de medisch specialist. Het sluit bovendien beter aan bij de internationale opleidingsprogramma’s voor medisch specialisten en de volumegestuurde richtlijnen.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:00
View this page in: English

Meer nieuws

  • 17 juli 2024

    Veni-beurzen voor tien onderzoekers

    Aan tien onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en het UMCG is een Veni-beurs van maximaal 320.000 euro toegekend. De Veni-beurzen worden jaarlijks toegekend door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk onderzoek (NWO) en zijn...

  • 16 juli 2024

    Geneeskunde nog altijd gestoeld op de man

    Aranka Ballering onderzocht het ziektetraject dat mensen met veelvoorkomende klachten afleggen. Een van de opvallendste uitkomsten: vrouwen doorlopen gemiddeld een ander en minder uitgebreid traject dan mannen.

  • 10 juni 2024

    Om een wolkenkrabber heen zwermen

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...