Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Understanding the effects of central teacher recruitment in six ward secondary schools in Tanzania

26 mei 2011

Promotie: dhr. W.L. Mafuru, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Understanding the effects of central teacher recruit ment in six ward secondary schools in Tanzania

Promotor(s): prof.dr. M.L.M. Hertogh

Faculteit: Rechtsgeleerdheid

 

Centrale werving docenten Tanzania niet succesvol

De decentrale overheden in Tanzania hebben nauwelijks invloed op de wijze waarop het onderwijs wordt vormgegeven. Hierdoor is er bij veel scholen sprake van een tekort aan gekwalificeerde leraren. In reactie hierop ontwikkelen de ‘ward-scholen’ en de leraren hun eigen oplossingen om de tekorten het hoofd te bieden. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Wilhelm Mafuru.

Mafuru’s proefschrift behandelt de consequenties van gecentraliseerde werving en selectie van leerkrachten voor middelbare scholen in Tanzania. Deze werving maakt deel uit van het onderwijsbeleid dat gericht is op het realiseren van een middelbare school in elke ‘ward’, de laagste bestuurslaag in Tanzania. Met de gecentraliseerde werving en selectie van het onderwijzend personeel wordt een evenredige spreiding van leerkrachten over alle scholen en wards beoogd. Op basis van empirisch onderzoek in zes ward-scholen in het Morogoro District laat Mafuru zien dat decentrale overheden nauwelijks invloed hebben op de wijze waarop het onderwijs wordt vormgegeven. Hoewel decentralisatie in theorie wordt gezien als een middel om bevoegdheden over te dragen aan lokale gemeenschappen, komt daar in de praktijk weinig van terecht. Als gevolg van de gecentraliseerde werving en selectie van leerkrachten, waarbij door de centrale overheid leerkrachten worden geworven en uitgezonden naar de ward-scholen, is er bij veel scholen sprake van een tekort aan gekwalificeerde leraren. In reactie hierop ontwikkelen de ward-scholen en de leraren hun eigen oplossingen om de tekorten het hoofd te bieden. Dit leidt tot een vorm van zelfregulering, die in de praktijk effectiever blijkt dan de regels en de voorschriften van de centrale overheid.

Wilhelm Mafuru (Tanzania, 1971) studeerde Development Management aan Glasgow Caledonian University. Hij was gedurende zijn onderzoek verbonden aan de vakgroep rechtstheorie van de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de RUG. Het proefschrift wordt uitgegeven bij het African Studies Centre, in de reeks African Studies Collection. Mafuru is als lecturer verbonden aan de Faculty Public Administration and Management van Mzumbe University, Tanzania.

Mafuru’s onderzoek maakt deel uit van het meerjarige project ‘Strenghtening Capacity of Mzumbe University to enhance Decentralisation and Governance in Tanzania’. Dit heeft geresulteerd in een samenwerkingsverband tussen Mzumbe University in Tanzania en de RUG, met als doel kennis te vergaren over de werking van decentralisatie in Tanzania en deze kennis beschikbaar te stellen voor functionarissen in het (lokale) bestuur. Binnen dit project vindt een drietal promotieonderzoeken plaats. De projectleider bij de Rijksuniversiteit Groningen is professor J. de Ridder (j.de.ridder rug.nl).

 

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:09
Deel dit Facebook LinkedIn
View this page in: English

Meer nieuws

  • 04 februari 2025

    ‘Verleiden mag, misleiden niet’

    In de supermarkt staat een pak ‘zwarte bessensap’. Tenminste, zo heet het en de foto op de verpakking suggereert dat ook. Maar uit de ingrediëntenlijst blijkt dat de inhoud voornamelijk gemaakt is van appels en druiven. Is dat zonder meer toegestaan?...

  • 23 januari 2025

    Twee RUG-onderzoekers treden toe tot De Jonge Akademie

    Prof. mr. dr. Björn Hoops en dr. Esther Metting treden toe tot De Jonge Akademie (DJA) van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Elk jaar kiest de DJA tien talentvolle wetenschappers die zich wetenschappelijk bewezen hebben en...

  • 16 december 2024

    Jouke de Vries: ‘De universiteit zal wendbaar moeten zijn’

    Aan het einde van 2024 blikt collegevoorzitter Jouke de Vries terug op het afgelopen jaar. In de podcast gaat hij in op zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en kijkt hij vooruit naar de toekomst van de universiteit in financieel moeilijke tijden...