Democracy through political parties and public participation: the case of the planning history of Groningen, the Netherlands
Promotie: dhr. S. Tsubohara, 13.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: Democracy through political parties and public participation: the case of the planning history of Groningen, the Netherlands
Promotor(s): prof.dr. G.J. Ashworth
Faculteit: Ruimtelijke Wetenschappen
Politiek en ruimtelijke ordening in Groningen
Wanneer functioneert de democratie het beste? Wanneer de massa veel inspraak heeft of wanneer de besluitvorming slechts wordt overgelaten aan een (gekozen) bestuurlijke elite? Promovendus Shinji Tsubohara bestudeerde de gemeentelijke politiek op het gebied van ruimtelijke ordeling in Groningen gedurende drie decennia (1970-2000), waaronder het roemruchte Verkeerscirculatieplan uit de jaren zeventig.
Volgens de heersende opvatting draait het in een democratie om participatie: hoe meer participatie des te democratischer de besluitvorming, met als ideaal de klassieke Griekse democratie of de ‘New England town meeting’. De participatietheorie is op deze heersende populaire visie gebaseerd. Maar participatietheorie is slechts een van de democratietheorieën die zijn voortgekomen uit de nieuw-linkse beweging van de jaren zestig.
Tsubohara onderzocht de geschiedenis van de ruimtelijke ordening in Groningen vanuit het oogpunt van de participatietheorie en de veel oudere liberaal-democratische theorie, die de nadruk legt op politiek leiderschap. Hij verrichtte drie casestudies. De eerste is het Verkeerscirculatieplan van de jaren zeventig, ingevoerd om het aantal auto’s in de binnenstad drastisch te beperken. De tweede is een discussie uit de jaren tachtig over een autovrij stadspark. De derde is een verkeersplan voor het hele stadsgebied uit de jaren negentig, waarbij geprobeerd werd om een breed draagvlak te creëren middels een grondig participatieproces.
Liberaal-democraten zijn door aanhangers van de participatietheorie vaak verkeerd begrepen en weggezet als elitair. Maar Tsubohara concludeert dat de geschiedenis van de ruimtelijke ordening in Groningen duidelijk maakt dat de participatietheorie een onrealistische kijk op burgers heeft en dat de liberaal-democratische theorie effectief is in het verwezenlijken van het algemeen belang. Politieke partijen hebben een beslissende rol gespeeld bij het realiseren van milieuvriendelijke verkeersplannen. Tsubohara onderstreept het belang van de liberaal-democratische theorie en doet een aantal suggesties over politieke partijen, die niet vervangen kunnen worden door de nieuwe sociale bewegingen.
Shinji Tsubohara (Japan, 1965) studeerde techniek aan de Universiteit van Kobe. Hij verichtte zijn promotieonderzoek bij de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen van de RUG.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:17 |
Meer nieuws
-
11 februari 2025
Verbeelding in Verandering - hoe om te gaan met verandering en te komen tot een inclusiever gesprek over het platteland van morgen
Het Nederlands landelijk gebied staat voor een groot aantal ruimtelijke opgaven, bijvoorbeeld op het gebied van klimaat, waterkwaliteit, agrarisch landgebruik en leefbaarheid in dorpen. Hoe de benodigde transities gezamenlijk vorm te geven is een...
-
11 februari 2025
Ruimte voor je beperking
De RUG doet het goed als het gaat om samenwerkingen tussen onderzoekers van verschillende faculteiten. Een mooi voorbeeld is het project ’Disabled city’, waarin onderzocht wordt hoe de mobiliteit van mensen met een fysieke beperking verklaard kan...
-
27 januari 2025
Liekuut | Wel of geen kind (erbij)? Maak je kinderwens op tijd bespreekbaar
Uit onderzoek blijkt dat veel stellen het bespreken van hun kinderwens om verschillende redenen uitstellen. Maar, wat nou als jij wel kinderen wilt en je partner helemaal niet? Universitair docent demografie aan de Rijksuniversiteit Groningen, Billie...