From replicability to generalizability
Promotie: | Mw. M. (Maria) Arroyo Araujo |
Wanneer: | 17 januari 2023 |
Aanvang: | 12:45 |
Promotors: | prof. dr. M.J.H. (Martien) Kas, prof. dr. R. (Robbert) Havekes |
Copromotor: | prof. dr. P. (Peter) Meerlo |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Science and Engineering |
Hoe onderzoeksmethodes de wetenschappelijke resultaten kunnen bepalen
Wetenschappelijke bevindingen worden betrouwbaar geacht wanneer vergelijkbare resultaten verkregen kunnen worden als de originele studie wordt gerepliceerd met vergelijkbare methodologie. Maria Arroyo Araujo onderzocht of vergelijkbare resultaten konden worden verkregen met gebruik van hetzelfde protocol in verschillende laboratoria; en testte daarnaast hoe kleine veranderingen in de omgevingingsvariabelen van het protocol de resultaten in de verschillende laboratoria beïnvloeden om de resultaten meer vergelijkbaar te maken.
Arroyo Araujo: 'Uit deze studies leerden we dat resultaten meer vergelijkbaar zijn wanneer de laboratoria hetzelfde protocol volgen dan wanneer ze hun eigen protocol volgen, dit scenario is echter niet altijd haalbaar in dierwetenschap. In een andere studie voegden we gepubliceerde bevindingen uit de literatuur samen die grote variatie in resultaten lieten zien tussen studies die dezelfde gedragingen onderzochten in knaagdieren. Deze verschillen konden niet worden onderzocht in relatie tot de gebruikte experimentele protocollen omdat weinig artikelen hun methodologie volledig en duidelijk rapporteerden. Een andere les uit dit proefschrift is dan ook het belang van complete en transparante rapportage voor de accurate beoordeling van de reproduceerbaarheid van resultaten en de factoren die dit beïnvloeden. Een manier om de planning, uitvoering en rapportage van preklinische studies te verbeteren is het gebruik van de openbaar beschikbare richtlijnen of een kwaliteit systeem, zoals degene die is besproken in dit proefschrift. Het EQIPD kwaliteit systeem begeleidt de onderzoeker door het wetenschappelijke proces op zo’n manier dat het onderzoekspraktijken stimuleert die de kwaliteit, en dus de waarde, van het onderzoek verbeteren.'