Essays in comparative international entrepreneurship research
Promotie: | Dhr. J. (Johannes) Kleinhempel |
Wanneer: | 09 januari 2020 |
Aanvang: | 16:15 |
Promotor: | prof. dr. S. (Sjoerd) Beugelsdijk |
Copromotor: | M.J. (Mariko) Klasing, Dr |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Economie en Bedrijfskunde |
Het belang van sociaal-culturele omstandigheden voor ondernemerschap
Johannes Kleinhempel belicht drie kwesties in onderzoek naar vergelijkend ondernemerschap. Hij toont in zijn proefschrift het belang aan van sociaal-culturele omstandigheden voor ondernemerschap. Hij concludeert dat we de onderliggende dynamiek van het creatieproces van nieuwe ondernemingen moeten meenemen bij theorievorming over vergelijkend ondernemerschap. Dat kan ons inzicht bevorderen in hoe en wanneer sociaal-culturele omstandigheden ertoe doen. De invloed die deze omstandigheden op ondernemerschap hebben, veranderen namelijk tijdens het creatieproces.
Kleinhempel stelt daarnaast vast dat de verplaatsbaarheid, duurzaamheid en de intergenerationele overdracht van cultuur kan worden gebruikt als mechanisme om culturele effecten in het ondernemerschap te isoleren. Cultuur beïnvloedt ondernemerschap waarschijnlijk op een causale manier. Tot slot concludeert Kleinhempel dat cultuur ondernemerschap beïnvloedt door de waarden en eigenschappen van individuen vorm te geven. Dat komt overeen met het aggregate traits-perspectief.