Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Promoties

An investigation of language learning and processing in children with developmental language disorder and pediatric cerebellar tumor survivors

Promotie:C.G.H. Svaldi, MA MSc
Wanneer:04 juli 2024
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. R. (Roel) Jonkers, dr. B. (Branislava) Curcic-Blake
Copromotors:V.M. (Vânia) Correia de Aguiar, PhD, dr. S. Kohnen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
An investigation of language learning and processing in children
with developmental language disorder and pediatric cerebellar tumor
survivors

Het belang van taalontwikkeling bij kinderen met taalontwikkelingsstoornissen en hersentumoren

Cheyenne Svaldi onderzocht voor haar promotie het leren van werkwoorden en de hersenstructuur bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS), en taalproblemen die kunnen voorkomen bij kinderen met een hersentumor. De resultaten tonen aan dat kinderen met een TOS ook in de lagere school nog problemen hebben met het leren van nieuwe werkwoorden. Ook vond Svaldi verschillen tussen de hersenen bij kinderen met een TOS en die van leeftijdsgenootjes met een normale taalontwikkeling. Deze verschillen zijn mogelijk gerelateerd aan de taalproblemen bij TOS. Daarnaast toont ze aan dat kinderen met een hersentumor zowel op korte als op lange termijn taalproblemen kunnen hebben.

 

Een goed verlopende taalontwikkeling is van groot belang voor dagelijkse communicatie, schoolprestaties en latere werkkansen. Met haar promotieonderzoek heeft Svaldi aangetoond dat zowel kinderen met ontwikkelings- als verworven stoornissen problemen kunnen hebben met taal en dat deze verder moeten worden gevolgd in de klinische praktijk (bijv. door logopedisten). Het vaststellen van taalproblemen is belangrijk om kinderen doelgerichte taaltherapie te geven en hun levenskwaliteit te verhogen. Over het algemeen zijn taalproblemen bij kinderen nog te weinig bekend bij het bredere publiek, hoewel ze vaak voorkomen. Vergroting van de bewustwording van taalproblemen is belangrijk om deze op tijd te signaleren en er rekening mee te houden in school- en werkomgevingen.