All the school news that's fit to print
Promotie: | C.A. (Chelsea) Rodriguez, MSc |
Wanneer: | 27 februari 2025 |
Aanvang: | 12:45 |
Promotors: | B.A.J. (Johannes) Westberg, Prof, prof. dr. H.T.A. (Hilda) Amsing |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Gedrags- en Maatschappijwetenschappen |

De invloed van de New York Times op het onderwijs in de VS
Invloedrijke kranten, zoals de New York Times, en hun journalisten hebben een actieve en grote rol gespeeld in de ontwikkeling van onderwijsbeleid en belangenbehartiging in de Verenigde Staten. Dat is veel meer het geval dan tot nu toe werd aangenomen. Dat blijkt uit het onderzoek van Chelsea Rodriguez, dat zich richt op de periode 1950-1990. In haar proefschrift construeert de naoorlogse geschiedenis van berichtgeving over onderwijs in de New York Times.
Kranten hebben een cruciale rol gespeeld in de productie en verspreiding van publieke kennis over het Amerikaanse onderwijs sinds het midden van de twintigste eeuw. Geen enkele krant had echter zo veel invloed op het nationale debat over Amerikaanse scholen als de New York Times. In het proefschrift van Rodiguez worden de nieuwspraktijk, de historische actoren en de invloed van de New York Times onderzocht die de agenda voor het publieke debat over onderwijs hebben bepaald in het lange naoorlogse tijdperk (1950-1990), evenals het bieden van methodologische inzichten voor onderzoekers die gedigitaliseerde kranten gebruiken.
Het proefschrift wil een nieuw perspectief te bieden op de manier waarop nieuwsmedia vorm hebben gegeven aan onderwijskennis en debatten in de publieke sfeer. Daarom worden de nieuwspraktijk, historische actoren en invloeden van de New York Times onderzocht. Zij hebben de agenda voor het publieke debat over onderwijs bepaald in het lange naoorlogse tijdperk (1950-1990). Verder biedt het onderzoek methodologische inzichten aan onderzoekers die gedigitaliseerde kranten gebruiken. Aan de orde komen vragen als: welke educatieve onderwerpen waren in verschillende perioden belangrijk en nieuwswaardig (en waarom)? Hoe creëerde krantenmateriaal een hiërarchie van educatieve onderwerpen en concepten? En hoe speelden de New York Times en zijn journalisten een actievere rol speelden in het vormgeven van de geschiedenis van het Amerikaanse onderwijs en onderwijsbeleid dan voorheen bekend was?