Mixing cultures, boosting learning: how diversity can improve the value of student group work in higher education
Promotie: | W. Li, M |
Wanneer: | 05 december 2024 |
Aanvang: | 14:00 |
Promotors: | S. (Sabine) Otten, Prof, prof. dr. R.J. Coelen |
Waar: | Beursgebouw van Campus Fryslân |
Faculteit: | Campus Fryslân |
Voordelen studentendiversiteit bij teamsamenwerking in hoger onderwijs
Weiwei Li onderzocht hoe diversiteit in een collaboratieve leersetting toegevoegde waarde heeft om studenten te laten floreren. Hiervoor gebruikte zij het Categorization-Elaboration Model als theoretisch raamwerk. Dat kijkt naar percepties van voordelen en kosten, doeloriëntatie, kwaliteit van interculturele interactie, en interculturele competentieontwikkeling van zowel internationale als binnenlandse studenten.
In de context van internationalisering en interdisciplinariteit in het hoger onderwijs wordt studentendiversiteit in samenwerkende leeromgevingen erkend als een waardevol onderwijsmiddel. Het biedt alle studenten mogelijkheden voor interculturele ervaringen en competentieontwikkeling. Het integreren van de verschillende culturen van studenten in groepswerk verbetert de kwaliteit van grensoverschrijdende interacties en kennissynthese, waardoor ze complexe problemen in de echte wereld kunnen aanpakken. Het verbetert ook de individuele houding ten opzichte van diversiteit, openheid, cultureel inlevingsvermogen en sociaal initiatief, waardoor studenten worden voorbereid op de mondiale beroepsbevolking en teamgebaseerde omgevingen.
Ondanks het erkende potentieel van diversiteit als hulpmiddel in het onderwijs, wordt het effectief integreren van zowel disciplinaire als nationale culturen in groepssettings vaak belemmerd door uitdagingen, zoals de beperkte betrokkenheid van studenten als gevolg van onzekerheid en vooroordelen over de verschillende groepen en de dringende behoefte aan innovatieve praktijken van docenten en instellingen. Het aanpakken van deze uitdagingen is cruciaal om de voordelen van culturele diversiteit in groepswerk van studenten te maximaliseren.