Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Promoties

Transitions to and within residency training: unraveling the importance of social interactions and networks

Promotie:drs. G. (Gerbrich) Galema
Wanneer:19 juni 2024
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. J.K.G. (Götz) Wietasch, prof. dr. A.D.C. (Debbie) Jaarsma
Copromotor:J. (Jasperina) Brouwer, PhD
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Transitions to and within residency training: unraveling the
importance of social interactions and networks

Transities van student naar arts en binnen de opleiding tot medisch specialist ontrafeld: Het belang van sociale interacties en -netwerken

Dit proefschrift van Gerbrich Galema beschrijft het proces dat iedere arts-assistent meemaakt wanneer die begint op een nieuwe werkplek. Dit omvat hoe je je werk moet doen, maar ook hoe je onderdeel wordt van de nieuwe arts-assistentengroep, de afdeling en het specialisme. Eén van de uitdagingen hierbij is het leren van de ongeschreven regels: hoe laat kun en mag je naar huis, hoe benader je alle verschillende supervisoren, en hoe werk je het beste samen met verpleegkundigen. Dit proces wordt ook wel organisatiesocialisatie genoemd. Gerbrich Galema heeft in dit proefschrift onderzocht welke strategieën arts-assistenten zelf gebruiken om aan te passen aan hun nieuwe omgeving (zoals het observeren, het stellen van vragen, experimenteren, aangaan van sociale relaties en het zoeken naar informatie) en hoe arts-assistenten omgaan als ze uitdagingen ervaren in de samenwerking. Arts-assistenten blijken een groot sociaal netwerk te hebben om hun doelen te bereiken, ondanks barrières die ze ervaren in de interactie met bepaalde supervisoren en opleiders.

Verder onderzocht Galema de impact van andere zorgprofessionals en organisatorische factoren op de transities van arts-assistenten, waarbij verschillende voorkeuren van arts-assistenten voor socialisatiestrategieën werd geïdentificeerd. Vier typen arts-assistenten werden onderscheiden: afhankelijke, sociaal kapitaliserende, autonome en ontwikkelingsgericht arts-assistenten. Deze diversiteit benadrukt dat één benadering van begeleiding niet voldoende is en dat zorgverleners en afdelingen hun strategieën zouden moeten aanpassen aan de individuele behoeften van arts-assistenten voor een succesvolle transitie. Dit proefschrift biedt handvatten voor zowel arts-assistenten, zorgprofessionals, ziekenhuisafdelingen en leerhuizen hoe transities van arts-assistenten geoptimaliseerd kunnen worden.