Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Promoties

Fostering student well-being in higher education

Exploring individual and contextual factors through positive psychology and systemic lenses
Promotie:L. Kiltz, MSc
Wanneer:20 juni 2024
Aanvang:09:00
Promotor:prof. dr. E.P.W.A. Jansen
Copromotor:dr. M. (Marjon) Fokkens-Bruinsma
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Fostering student well-being in higher education

Bevordering van studenten-welzijn in het hoger onderwijs

Het proefschrift van Lisa Kiltz gaat uit van een positievere kijk op studentenwelzijn: door aandacht te besteden aan het vaker ervaren van positieve emoties en geluk, in plaats van het verminderen van gevoelens van depressie of angst. Ook onderzocht ze individuele en contextuele aspecten die hun welbevinden beïnvloeden, aan de hand van de zelfdeterminatietheorie. Hiervoor werd een speciaal bordspel als interventie ontwikkeld.

De laatste decennia rapporteren studenten in het hoger onderwijs hogere niveaus van angst, depressie en stress vergeleken met niet-studerende jongvolwassenen. Studenten ervaren verschillende uitdagingen gedurende hun studietijd en lijken daardoor kwetsbaarder - wat nog zichtbaarder werd door de COVID-19 pandemie. Universiteiten investeren steeds meer in het bevorderen van welzijn van studenten, omdat studenten beter presteren als ze zich goed voelen. Bovendien kunnen studenten als gezondere burgers een bijdragen leveren aan de samenleving.

Dit proefschrift is gebaseerd op onderwijspsychologisch onderzoek en richt zich op het bevorderen van een positievere kijk op welzijn: door aandacht te besteden aan het vaker ervaren van positieve emoties en geluk van studenten in plaats van het verminderen van gevoelens van depressie of angst. Daarnaast onderzocht Kiltz individuele en contextuele aspecten die hun welbevinden beïnvloeden. Ze gebruikte de zelfdeterminatietheorie, die de psychologische basisbehoeften van studenten introduceerde om zich autonoom, competent en verbonden te voelen. Leeromgevingen kunnen aan deze behoeften voldoen en zo het welzijn van studenten bevorderen.

Eerst werd de conceptualisering van welzijn op de universiteit en de samenhang tussen het welzijn van studenten en docenten onderzocht. Daarna werd bekeken hoe de COVID-19 pandemie studenten beïnvloedde, met nadruk op individuele en contextuele factoren. Tot slot werd een bordspel gecreëerd en geëvalueerd als interventie. Hierbij pasten studenten en docenten gezamenlijk de cursus aan om aan hun psychologische basisbehoeften te voldoen. Overkoepelend geeft dit proefschrift nieuwe perspectieven op het bevorderen van het welzijn van studenten en hoe universiteiten hieraan kunnen bijdragen.