Teaching behavior in the context of honors education in higher education
Promotie: | T. (Tineke) Kingma |
Wanneer: | 29 januari 2025 |
Aanvang: | 11:00 |
Promotors: | prof. dr. A.D.C. (Debbie) Jaarsma, prof. dr. J.M. Voogt |
Copromotor: | dr. A.E.H. Smits |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Medische Wetenschappen / UMCG |
Onderwijsgedrag in de context van honoursonderwijs in het hoger onderwijs
Dit proefschrift van Tineke Kingma gaat over honoursdocenten en hoe zij studenten ondersteunen in hun motivatie om te leren. Centraal staan behoefte-ondersteunende en behoefte- belemmerende doceergedragingen in hoger onderwijsprogramma's. Het doel is om tot een breder begrip te komen van de context van honoursonderwijs en van het docentgedrag dat de intrinsieke motivatie en het leren van honoursstudenten ondersteunt. In het onderzoek naar de context van honoursonderwijs is onderzocht welke factoren in de werkomgeving van docenten van invloed zijn op hun behoefte-ondersteunend doceergedrag. Het doceergedrag werd vervolgens op twee manieren onderzocht. Docenten zijn bevraagd over hun aanpak in concrete lessituaties in zowel honours- als regulier onderwijs. Ook werden er video-observaties uitgevoerd om te analyseren welke behoefte-ondersteunende en -belemmerende gedragingen docenten gebruikten in honourslessen. Hiervoor werd een speciaal observatie-instrument ontwikkeld. Om fragmentatie te vermijden verdeelden we lessen in verschillende instructiepatronen al naar gelang de rol van docent en studenten in delen van de les.
De resultaten uit de interviewstudie laten zien dat docenten in zowel honours als reguliere lessen inspelen op de behoeften van studenten, maar dat de aard en mate van ondersteuning verschilt. De belangrijkste bevindingen uit de observatiestudie waren negen gedragingen die nog niet eerder geïdentificeerd waren in observatiestudies. Daarnaast bleek dat docenten een breed repertoire aan structuur-ondersteunend gedrag vertoonden en een smaller repertoire aan autonomieondersteuning en docentbetrokkenheid.
Een belangrijke aanbeveling is om de terminologie van het observatie-instrument als pedagogische taal te gebruiken in de uitwisseling tussen docenten. Daarnaast kunnen docenten gerichter invulling geven aan behoefte-ondersteunend doceergedrag door bewust bepaalde instructiepatronen te hanteren.